Cliëntenraad



Gezocht: Leden Clientenraad Transparant

Transparant is een persoonlijke, kleinschalig en innovatief Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg te Leiden. Dezelfde kenmerkende woorden gelden ook voor de Cliëntenraad van Transparant.

Cliëntenraad Transparant

Op 7 december 2015 is de Cliëntenraad Transparant officieel geinstalleerd. Op dit moment telt de raad 5 actieve leden, zowel cliënten als naasten van cliënten bij Transparant. Sommige leden zijn al actief sinds de start van de raad en geven aan, volgens het rooster van aftreden, plaats te willen maken voor nieuwe vertegenwoordigers.

Werkzaamheden van de Cliëntenraad in het kort

De Cliëntenraad vergadert 5x per jaar intern en 5x per jaar samen met de Raad van Bestuur. Een greep uit de besproken onderwerpen de afgelopen jaren: privacy & eHealth, kwaliteit van zorg (uitkomsten Cliënttevredenheidsonderzoek), informatieverstrekking en -materiaal (folders), aanpak van wachttijden en no-show regelingen.

Heb jij nog andere aandachtspunten voor de agenda?


Interesse?

Ben jij cliënt (geweest) - of een naaste van een cliënt bij Transparant - en ben je geinteresseerd de belangen van alle cliënten van Transparant te behartigen in de Cliëntenraad? Neem dan contact op met de ondersteuner van de raad, Lars van Wezel (06-18099155) of met de huidige voorzitter, Peter Oostelbos (06-51511240) of via clientenraad@transparant-leiden.nl, voor meer informatie of voor een kennismakingsgesprek.


Wat is een Cliëntenraad?

Een cliëntenraad is een groep cliënten die opkomt voor de belangen van alle cliënten van een instelling. Een cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de raad van Bestuur van Transparant over zaken die de cliëntenraad zelf belangrijk vindt. Sommige onderwerpen zijn zo belangrijk voor cliënten (bijv. het veiligheidsbeleid) dat de wetgever heeft bepaald dat een raad van bestuur eigenlijk niet tegen het advies van hun cliëntenraad in mag gaan. Dit heet “verzwaard adviesrecht”.

Als cliënt van Transparant kunt u via de cliëntenraad invloed uitoefenen op het beleid van Transparant en op de kwaliteit van de zorg die u en anderen ontvangen. Uw recht om deze invloed uit te oefenen is vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Wat doen wij?

De Cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten van Transparant. Wij informeren cliënten, verwoorden de mening van cliënten, signaleren structurele klachten en volgen kritisch het beleid van de Raad van Bestuur van Transparant. De Cliëntenraad vergadert ongeveer één keer per zes weken, afwisselend met en zonder de raad van bestuur. Elke vergadering vraagt gemiddeld 1 ½ uur tijd aan voorbereiding en leeswerk.

Lid van de Cliëntenraad zijn hoef je niets te kosten. Je ontvangt desgewenst een reiskostenvergoeding.

De raad wordt bijgestaan door een onafhankelijke coach-ondersteuner, die de WMCZ goed kent en over een groot netwerk binnen de geestelijke gezondheidszorg beschikt.

Het Jaarverslag van de Clientenraad 2020

Klik hier

Het Jaarverslag van de Clientenraad 2018 en 2019

Klik hier om het jaarverslag 2018-2019 te openen.

Het Jaarverslag van de Clientenraad 2017

Klik hier om het jaarverslag 2017 te openen.

Het Jaarverslag van de Clientenraad 2016

Klik hier om het jaarverslag 2016 te openen.

Deel uw ideeën met ons

Heeft u ideeën, wensen, tips of opmerkingen? Schrijf ons een brief, stuur een e-mail of bel. De Cliëntenraad kan ook anoniem onveilige situaties of klachten voor u melden bij de Raad van Bestuur.

T: Lars van Wezel, coach/ondersteuner
06-18099155
M: clientenraad@transparant-leiden.nl of larsvanwezel@lumen-hollandrijnland.nl

Of stuur een brief naar Cliëntenraad Transparant
Herengracht 100
2312 LG Leiden